MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
Direcţia de Sănătate Publică Gorj
Serviciul de Control în Sănătate Publică, Cod C11
Târgu Jiu, Str. 22 Decembrie 1989 , Nr. 22 Bis Cod : 210215 , jud. Gorj
TEL: 0253/210156 – FAX: 0253/210144 ; TEL. SCSP 0253-224982
e-mail principal: dspj.gorj@intergorj.ro, dsp.gorj.rel.pub@gmail.com
secretariat :: secretariatdspgorj@yahoo.com; inspectie: inspectia_gorj@yahoo.com
Pagina WEB: https://dsp-gorj.centruldecalcul.ro,
Număr de date cu caracter personal: 35910
In perioada mentionata , cadre medico-sanitare de specialitate , din cadrul SCSP Gorj au desfasurat actiuni de inspectie si control , in conformitate cu Planul national de actiuni tematice de control in sanatate publica elaborat de MS-ISS , Planul de actiuni de control pe anul 2019 si Planul saptamanal de lucru elaborate de Serviciul de Control in Sanatate Publica , in scopul prevenirii producerii de imbolnaviri si promovarii sanatatii populatiei :
- Actiune de control in unitatile de invatamant preuniversitar si de anteprescolari , in chioscurile din incinta acestora in care comercializeaza elevilor produse alimentare si in unitatile de catering care distribuie mincare elevilor si copiilor din unitatile de invatamant preuniversitar,in perioada 14.01-31.01.2019.
In cadrul actiunii tematice de control au fost verificate un nr. de 51 de unitati de invatamant , din care :
-27 scoli gimnaziale si primare
-20 gradinite cu program normal
-4 licee
Avand in vedere faptul ca , la Scoala gimnaziala Urdari , la data controlului din 15.01.2019 , nu era efectuata monitorizarea si nu era consemnata temperatura la cele 2 agregate frigorifice pentru data de 14.01.2019 a fost aplicat 1 avertisment .
A fost aplicata 1 sanctiune contraventionala in valoare de 1500 lei , la Scoala gimnaziala Dragotesti „ Ion Valeanu „ , pentru neefectuarea curateniei in spatiile interioare si grupurile sanitare .
La nivelul unitatilor de invatamant inspectate si verificate se distribuie doar 2 tipuri de alimente : lapte si corn
Nu se distribuie fructe
La nivelul jud. Gorj exista 1 singura unitate de invatamant in care trebuia sa se acorde suportul alimentar – Scoala gimnaziala Polovragi , dar nu a fost incheiat contract cu firma specializata din lipsa fonduri ; unitatea de invatamant nu are bloc alimentar .
-3 unitati de catering
Nu au fost constatate neconformitati la aceste unitati .
-6 chioscuri , care desfasoara activitate in incinta unitatilor de invatamant ;
Au fost verificate 28 de produse
2.Actiune tematica de control pentru verificarea respectarii conditiilor igienico-sanitare in clinicile de obstetrica ginecologie si sectiile de neonatologie din unitatile sanitare de stat si private , desfasurata in perioada 14.01-15.02.2019
In cadrul actiunii tematice de control , echipa de inspectori din cadrul SCSP impreuna cu medicul epidemiolog din cadrul Compartimentului de Epidemiologia Bolilor Transmisibile al DSP Gorj , au efectuat actiuni de inspectie si control in urmatoarele unitati sanitare cu paturi din Jud. Gorj , care au in structura aceste sectii , dupa cum urmeaza :
-SPITALUL JUDETEAN DE URGENTA TG-JIU , NR. 1 , 2 si 3
-SPITALUL ORASENESC DE URGENTA TG-CARBUNESTI
-SPITALUL ORASENESC ROVINARI
-SPITALUL ORASENESC TURCENI
-SPITALUL ORASENESC BUMBESTI-JIU
-SPITALUL ORASENESC NOVACI
-SPITALUL MUNICIPAL MOTRU
La nivelul celor 7 unitati sanitare cu paturi :
-Au fost recoltate probe de apa potabila, pe baza unui contract prestari servicii incheiat cu laboratorul DSP Gorj
-Au fost verificate un nr. de 104 foi de observatie privind IAAM si nu au fost constatate neconformitati
-Au fost prelevate un nr. de 200 teste de sanitatie ( suprafete sectiile obstetrica ginecologie , neonatologie ) , pentru verificarea eficacitatii produselor biocide utilizate ( Bionet A15 , Clorom ) ; conform buletinelor de analiza , toate testele de sanitatie sunt corespunzatoare
S-a recomandat realizarea screeningului pacientilor pentru limitarea si prevenirea infectiilor asociate actului medical , in limita posibilitatilor
In timpul actiunii tematice de control nu au fost constatate neconformitati
- Actiune de verificare si retragere a produselor biocide neconforme BIONET A15 , BIONET AG , TRIOTON RAPID AFB , in unitatile sanitare cu paturi , notificate in adresa MS – ISS nr. 67769/23.01.2019 : Spital Judetean de urgent Tg-Jiu , Spital de Urgenta Tg-Carbunesti , Spital Orasenesc Novaci , Spital Orasenesc Bumbesti-Jiu – Raport de incercari nr. 288 , in perioada 22.01-28.01.2019 :
In cadrul actiunii de control pentru verificarea stocurilor la unitatile sanitare cu paturi , notificate mai sus mentionata , s-au constatat urmatoarele :
-SPITALUL JUDETEAN DE URGENTA TG-JIU
In urma actiunii de verificare , la magazia centrala si pe toate sectiile din cele 3 locatii ale unitatii sanitare cu paturi , nu a fost identificat produsul biocid BIONET A15 LOT 06.02 – stoc zero .
De asemenea s-a efectuat actiune de verificare si la SC REALCIC INVEST SRL TG-JIU , care , in conformitate cu adresa G&M 2000 SRL nr. 64/15.02.2016 poate distribui produsele acestui producator . Nu a fost identificat produsul notificat – stoc zero.
-SPITALUL ORASENESC BUMBESTI JIU
In urma actiunii de verificare a stocurilor , nu a fost identificat produsul biocid BIONET A15 LOT 04.06 – stoc zero .
-SPITALUL ORASENESC NOVACI
In urma actiunii de verificare , a fost identificata o cantitate de 4l produs biocid BIONET AG LOT 07.08, pentru care a fost impusa masura blocarii si returnarii catre furnizor G&M 2000 SRL ( factura retur nr. 20140317/ 28.01.2019)
SPITALUL DE URGENTA TG-CARBUNESTI
In urma actiunii de verificare a stocurilor , nu a fost identificat produsul biocid TRIOTON RAPID Afb , LOT 1518 – stoc zero .
4.Actiune de control privind controlul etichetarii produselor alimentare din punct de vedere al mentiunilor nutritionale si de sanatate , cu exceptia urmatoarelor categorii de alimente : suplimente alimentare , alimentele cu destinatie nutritional speciala , alimente tratate cu radiatii ionizante desfasurata in perioada 4.02.2019 – 23.02.2019 .
In cadrul actiunii de control :
– au fost verificati un nr. de 6 operatori economici ( retaileri ) :
– PENNY MARKET – SC REWE ROMANIA SRL
– MARKET PROFI – SC PROFI ROM FOOD SRL
-MARKET DIANA – SC DIANA COM SRL
-KAUFLAND – KAUFLAND ROMANIA SC
-LIDL – SC LIDL DISCOUNT SCS
– MARKET ARTIMA – SC ARTIMA SA
si inspectate 29 de produse din care 8 produse contin mentiuni de sanatate;
Nu au fost constatate neconformitati .
5.Actiune tematica de control privind verificarea respectarii conformitatii unitatilor de transfuzii din spitale ( UTS ) la prevederile legale in vigoare desfasurata in perioada 11.02-28.02.2019
In cadrul actiunii au fost verificate cele 7 unitati de transfuzii autorizate , din cadrul unitatilor sanitare cu paturi care au in structura UTS , dupa cum urmeaza:
-Spitalul Judetean de Urgenta Tg-Jiu , cu 2 unitati de transfuzii autorizate , respectiv UTS I – Spital Judetean de Urgenta nr. 3 Tg-Jiu si UTS II – Spital Judetean de Urgenta nr. 2 Tg-Jiu
-Spitalul de Urgenta Tg-Carbunesti .
-Spitalul Municipal Motru
-Spitalul Orasenesc Novaci
-Spitalul Orasenesc Bumbesti-Jiu
-Spitalul Orasenesc Rovinari
-Spitalul Orasenesc Turceni
Nu au fost constatate neconformitati .
- Actiune tematica de control privind conditiile de aprovizionare cu apa potabila a localitatilor din mediul urban , in special a ansamblurilor rezidentiale , desfasurata in perioda 11.02-28.02.2019 .
In cadrul actiunii tematice de control , au fost verificate si inspectate :
– CED ROVINARI
– CED BUMBESTI – JIU
-CED NOVACI
-CED TICLENI
-CED TG-JIU
-CED PREAJBA
-CED POLATA ,
apartinand operatorul sistemului public central de aprovizionare cu apa potabila SC APAREGIO GORJ SA
si SC STINJENELUL TISMANA care este exploatat si intretinut de administratia publica locala – Primaria Tismana .
Au fost recoltate probe de apa , de la fiecare instalatie , neconformitati constatandu-se la CED Ticleni , unde s-au inregistrat depasiri ale parametrului amoniu .
In timpul desfasurarii actiunii tematice au fost primite un nr. de 2 sesizari privind calitatea apei furnizata de CED Rovinari populatiei , fiind prelevate probe de fiecare data , la 1 singura proba fiind inregistrate depasiri ale parametrului amoniu
Pentru remedierea deficientei , la cele 2 CED-uri. , s-au impus urmatoarele recomandari :
-pe termen scurt ,scoaterea din functiune a puturilor care contin amoniu peste CMA in apa bruta ;
-pe termen lung , gasirea unor solutii tehnice in vederea reducerii amoniului in asa fel incat apa furnizata consumatorilor sa corespunda parametrilor de potabilitate .
Pentru neefectuarea cursurilor de notiuni fundamentale de igiena , au fost aplicate 2 sanctiuni contraventionale in valoare de 1000 lei la Instalatia de apa SC STANJENELUL SRL TISMANA si SC APAREGIO GORJ SA – CED NOVACI .
La nivelul jud. Gorj nu exista ansambluri rezidentiale .
7.Actiune tematica de control privind verificarea cabinetelor de infrumusetare , a unitatilor sanitare private si publice in domeniul produselor cosmeticelor , biocidelor si dispozitive medicale , desfasurata in perioada 25.02.2019 – 29.03.2019 .
In cadrul actiunii tematice de control au fost inspectate un nr. de 18 unitati :
– 13 cabinete de infrumusetare
-5 unitati sanitare private
Nu au fost constatate neconformitati .
Au fost verificate un nr. de :
-35 produse biocide
-31 produse cosmetice
-5 dispozitive medicale
Nu au fost constatate neconformitati .
8.Actiune tematica de control privind verificarea articolelor tratate ,desfasurata 1.03-29.03.2019 .
-In cadrul actiunii au fost verificate un nr. de 5 unitati ( market si supermarket)
-Nu au fost identificate articole tratate cu produs biocid TP2
CONCLUZII
In TRIMESTRUL I 2019 , in conformitate cu Planul national de actiuni tematice de control in sanatate publica elaborat de MS-ISS , Planul de actiuni de control pe anul 2019 si Planul saptamanal de lucru elaborate de Serviciul de Control in Sanatate Publica , inspectorii sanitari si asistentii inspectori SCSP au efectuat un nr. de 291 controale , din care :
-domeniul alimentatiei = 28 unitati controlate ; au fost recoltate un nr. de 6 probe ( probe alimentare ) si verificate 30 produse din punct de vedere al etichetarii
-unitati centrale si locale de aprovizionare cu apa potabila = 20
recoltari probe apa = 28 probe recoltate
-controale privind mediul de viata al populatiei = 33
-unitati cosmetice = 13
au fost verificate un nr. de 31 produse cosmetice
-articole tratate = 5 utilizatori
-unitati de invatamant = 65 unitati si 14 controale pe produs si meniu
A fost efectuat 1 recontrol
-produse biocide = 27 utilizatori
au fost verificate un nr. de 44 produse biocide
-unitati sanitare = 32
Au fost recoltate un nr. de 319 teste sanitatie , sterile si tegumente
Au fost efectuate 2 recontroale
-deseuri medicale = 11
-cabinete infrumusetare = 1
-SRAAF = 1
-sesizari rezolvate , adresate institutiei = 38
-2 actiuni comune cu alte autoritati
-activitati in cadrul Programului de ocrotire a mamei si copilului
-activitati de raportare si informare catre MS-ISS , COSU , ISU , Institutia Prefectului .
In urma actiunilor de inspectie si control efectuate , pentru deficientele constatate au fost aplicate un nr. de 29 sanctiuni , din care :
– 27 sanctiuni contraventionale in valoare de 42.100 Lei
– 2 avertismente
Totodata au fost dispuse masuri de remediere cu termene si responsabilitati .